Razmislek o prihodnji hitrosti na slovenskih cestah
V prihodnosti bi se lahko po slovenskih avtocestah vozili s hitrostjo 110 kilometrov na uro, medtem ko bi v določenih delih naselij omejitev znašala le 30 kilometrov na uro. Ta predlog, ki ga obravnava Podnebni svet, temelji na študijah, ki kažejo, da zmanjšanje hitrosti ne podaljša potovalnega časa, temveč izboljša pretočnost prometa in zmanjša število prometnih nesreč. Predlog bi imel številne pozitivne učinke na zdravje prebivalstva, gospodarstvo in varnost na cestah.
Priporočila Podnebnega sveta
Podnebni svet, neodvisno vladno svetovalno telo, so nedavno obravnavali predlog o znižanju omejitev hitrosti na avtocestah s 130 na 110 kilometrov na uro, ter znižanje hitrosti v stanovanjskih naseljih s 50 na 30 kilometrov na uro. Kot pojasnjuje predsednik Podnebnega sveta, doc. dr. Žiga Zaplotnik, ta predlog temelji na znanstvenih študijah in zavezah za omejitev globalnega segrevanja.
Naši predlogi temeljijo izključno na znanosti in na zavezah, ki smo jih dali zato, da bomo omejili dvig temperature na 1,5 oziroma na vsaj na 2 stopinji Celzija glede na predindustrijsko dobo. — dr. Žiga Zaplotnik
Podnebne in ekonomske koristi
Slovenija se sooča z izzivi na področju transporta, saj transport prispeva več kot tretjino slovenskih emisij. Emisije iz transporta ne upadajo, temveč naraščajo. Osebni prevoz z avtomobili prispeva k 70 % teh emisij. Poleg tega slovenska gospodinjstva namenjajo največji delež mesečnih izdatkov za transport v EU, kar je približno 18 %, medtem ko je povprečje EU 11 %.
Vpliv na promet in varnost
Znižanje hitrosti bi lahko zmanjšalo pojavnost tako imenovanih fantomskih zastojev. S tem bi se povečala stabilnost prometnega toka in pretočnost, saj bi se zmanjšale razlike v hitrosti med voznimi pasovi. To bi pomenilo manj menjav pasov, manj nesreč in manjši prometni hrup. Poleg tega bi se zmanjšalo onesnaženje zraka, kar pozitivno vpliva na zdravje prebivalstva in na BDP.
Mednarodni zgledi
V evropskih mestih, kot so Bruselj, Helsinki in Bologna, so že uvedli omejitve hitrosti na 30 kilometrov na uro, kar je povzročilo 23 % zmanjšanje trkov in 37 % zmanjšanje smrtnih žrtev. Kljub nižjim omejitvam hitrosti se potovalni časi niso podaljšali, saj se je povečala pretočnost prometa.
Naslednji koraki za Slovenijo
Za uvedbo teh ukrepov bi bilo potrebno izvesti dodatne študije v slovenskih razmerah, z morda začetnimi pilotnimi projekti v mestnih občinah. Ena ključnih prioritet bi morala biti tudi izboljšava javnega prevoza, saj je trenutno v Sloveniji ta še vedno nezadostna alternativa osebnemu prevozu.
Pri nas je javni prevoz slab in to je jasno. Javnega prevoza v Sloveniji še ne moremo jemati kot alternativo osebnemu prevozu. Zato pa lahko naredimo osebni prevoz toliko bolj varen. — dr. Žiga Zaplotnik
Sklepne misli
Čeprav Podnebni svet nima odločevalske moči, njihove predloge podpirajo impresivni rezultati iz tujine. Ali bodo slovenski politiki imeli pogum za uvedbo teh sprememb, ostaja odprto vprašanje.
Spletno uredništvo Goriške novice