Odlog vpisa v prvi razred šole je tema, ki pogosto zbuja dvome med starši. Ko gre za odločitev, ali naj se otrok vpiše v šolo ali ne, je ključno razumeti, kdaj je ta odločitev smiselna in kdaj lahko povzroči težave.
V februarju poteka vpis otrok v prvi razred osnovnih šol. Starši morajo v šolsko leto 2025/2026 vpisati otroke, ki dopolnijo šest let. Večina občin je že objavila razpise.
Prehod iz vrtca v šolo predstavlja pomemben mejnik v otrokovem razvoju. Psihologinja mag. Tadeja Batagelj opozarja, da se otroci običajno veselijo začetka šolanja, vendar lahko ta sprememba povzroči tudi stres. Ključno je, kako starši otroku predstavijo ta prehod ter kako ga pripravijo nanj. Pomembno je, da starši ne obljubljajo, da bo v šoli vse lepo, saj lahko to vodi do lažnih pričakovanj.
Obiskovanje vrtca igra pomembno vlogo pri pripravi na šolo. Raziskave kažejo, da so otroci, ki so vsaj eno leto pred vstopom v šolo obiskovali vrtec, bolje pripravljeni. Vrtec otrokom nudi priložnost za razvoj socialnih veščin in predšolskih znanj. Posebno pomembno je to za otroke iz socialno šibkejših okolij in tujejezične otroke.
V prehodnem obdobju se oblikujejo prvi vrstniški odnosi. Otroci začnejo sklepati prijateljstva, ki so pogosto kratkotrajna in temeljijo na bližini bivanja. V tem obdobju redko opazimo resne težave pri socialnih odnosih, saj se socialna anksioznost običajno pojavi v adolescenci. V primeru težav pri navezovanju stikov Svetovalni center za otroke nudi pomoč staršem.
Utemeljenost odloga vpisa
Starši lahko predlagajo odlog vpisa, če menijo, da otrok ni pripravljen. Po podatkih Ministrstva za vzgojo in izobraževanje je bilo v šolskem letu 2024/25 2.271 otrok z odloženim vpisom, kar predstavlja 11,3 odstotka vseh prvošolcev. Ta odstotek je v zadnjih letih stagniral, vendar je bil pred leti bistveno nižji.
Kdaj razmisliti o odlogu?
Odlog šolanja je smiseln, kadar obstajajo utemeljeni razlogi. Na primer, če otrok prihaja iz tujine in še ne obvlada jezika ali pa je načrtovana operacija, ki bo vplivala na njegovo pripravljenost. Starši naj v tem primeru poiščejo strokovno pomoč, da bi otroka podprli in mu pomagali napredovati.
Nereprezentativni razlogi za odlog
Odlog ni priporočljiv, če ne prinaša pozitivnih učinkov. Otroci z znižanimi sposobnostmi ali motnjami avtističnega spektra lahko ostanejo neustrezno pripravljeni, če se odlog izvede le zaradi strahu staršev. Takšni otroci bi morali biti vključeni v ustrezen program takoj, ko postanejo šoloobvezni.
Psihološke posledice odloga
Odlog šolanja lahko ima tako pozitivne kot negativne posledice. Utemeljen odlog otroku omogoča, da se v novem okolju razvija v svojem tempu. Po drugi strani pa lahko odlog vpliva na otrokovo samozavest, še posebej, če ostane v vrtcu medtem ko so njegovi vrstniki v šoli. Otroci z odloženim vpisa se lahko počutijo manjvredne in se soočajo s težavami pri socializaciji.
Prilagoditev šolskim obveznostim
Prilagoditev šolskim obveznostim po odlogu je odvisna od utemeljenosti odločitve. Otroci, ki so bili resnično manj zreli, se bodo lažje vključili, medtem ko lahko otroci, ki so bili pripravljeni, izgubijo motivacijo in se dolgočasijo v razredu. Razlike v razvoju se lahko hitro izničijo, saj se otroci v prvih letih šolanja hitro razvijajo.
Odlog vpisa v prvi razred je kompleksna odločitev, ki zahteva dobro premislek in svetovanje strokovnjakov. Starši morajo biti pozorni na potrebe svojih otrok in se zavedati, da lahko odločitev o odlogu vpliva na njihov razvoj in socialno vključevanje.
Spletno uredništvo